شبکههای آزمایشگاهی جهان: Quest
یکی از مواردی که میتواند کمک شایانی به ارائه خدمات بهتر در صنعت آزمایشگاهی داشته باشد، بررسی کسبوکارهای موفق موجود در جهان میباشد. این مطالعات حاوی نکاتی است که توجه به آنها موجب خواهد شد که کسبوکار جدیدی که قصد شروع فعالیت خود را دارد، بتواند بهترین بهرهگیری را از تجربیات شرکتهایی که در شرایط مشابه فعالیت کردهاند، داشته باشد.
در این سلسله مقالات سعی شده تا تجربه شبکههای بزرگ آزمایشگاه در جهان بررسی شود. در این مقاله به بررسی شبکه تشخیصی کوئست پرداخته شده است.
معرفی
شرکت کوئست با رتبهبندی 366 در مجله Fortune رتبه اول را در ارائه خدمات تخصصی و عمومی آزمایشگاهی آمریکا را دارا میباشد (Fortune.com). همچنین این شرکت بر اساس مطالعات انجامگرفته توسط شرکت مطالعات بازار کالوراما در سال 2017 جز 12 شرکت برتر ارائه خدمات کلینیکی در دنیا رتبهبندی شده است (kaloramainformation.com). این شرکت با حدود 44000 کارمند موفق به دستیابی به درآمد 7.5 میلیارد دلاری در سال 2016 شده است. با نگاهی به سهم بخشهای مختلف خدمات آزمایشگاهی آمریکا، شرکت کوئست در حال حاضر 11% از این بازار را در اختیار دارد. شرکت لب کرپ با 10% سهم از دیگر شرکتهای موفق در این حوزه میباشد. نکته جالب این است که تنها 24% سهم بازار در اختیار 5700 آزمایشگاه مستقل میباشد.

خدمات
شرکت کوئست مجموعه خدمات متنوعی برای مجموعه گستردهای از مخاطبان از جمله بیماران، شرکتهای ارائهدهنده مراقبتهای بهداشتی، شرکتهای بیمه و کارفرمایان فراهم میکند. این خدمات را میتوان در 4 بخش دستهبندی نمود.
- خدمات آزمایشگاهی تشخیصی
خدمات این بخش انواع آزمایشهای تشخیصی از آزمایشهای متداول خون تا پیچیدهترین آزمایش ژنتیکی و مولکولی را به طور کامل پوشش میدهد. این بخش همچنین شامل آزمایشهای تشخیص ابتلا به انواع بیماریها را در برمیگیرد. در دهه اخیر شرکت کوئست با خرید شرکتهای تخصصی تصمیم به تفکیک انجام آزمایشها توسط واحدهای مختلف گرفت. خدمات آزمایشگاهی این شرکت در 4 واحد درماتولوژی، پاتولوژی، عصبشناسی و سایر آزمایشات عمومی-تخصصی انجام میگیرد.
- خدمات تکنولوژی آزمایشگاهی
شرکت کوئست توانمندیهای بالایی در زمینه خدمات، تحقیقات و تکنولوژیهای آزمایشگاهی دارد و از این توانمندی برای توسعه سایر مراکز استفاده میکند.
- خدمات الکترونیک سلامت
شبکه خدمات آزمایشگاهی بستر مناسبی برای برقراری ارتباط الکترونیکی بین سه بازیگر اصلی حوزه سلامت: بیمار، پزشک و آزمایشگاه فراهم میکند. شرکت کوئست از شبکه گسترده ارتباطی خود به وسیله دو راه ارتباطی Care360 و Quest Quanum از این فرصت استفاده کرده است و به ارائه خدمات مطلوب میپردازد.
Quest Quanum اطلاعات آزمایشهای بیمار را ذخیره کرده و آنالیزهای مختلفی روی آن انجام میدهد. همچنین با توجه به سابقه آزمایشی بیمار پیشنهادهای پزشکی برای زندگی سالمتر به بیمار ارائه داده و در صورت نیاز با توجه به این سابقه به او پیشنهاد میدهد که به متخصص مراجعه کند.
Care 360 با عضویت بیش از 200000 پزشک این فرصت را فراهم میکند که پزشک به صورت برخط آزمایش تجویز کند، نتیجه آزمایش را بگیرد و با سایر پزشکان در صورت نیاز به اشتراک بگذارد و مشاورههای مناسبی دریافت کند. نتیجه این ارتباط انجام دقیقتر، صحیحتر و سریعتر آزمایشات است که به سلامتی بیمار کمک شایانی میکند. به علاوه به آزمایشگاه اجازه میدهد که بر اساس نیازهای موجود برنامهریزی مناسبتری انجام دهد. از طرفی پزشک قادر خواهد بود به وضعیت پزشکی بیماران خود به صورت بهینهتری رسیدگی نماید.
- خدمات مدیریت ریسک
یکی از مزایای ارائه خدمات آزمایشگاهی در بستر شبکهای دستیابی به پایگاه دادهای غنی و یکپارچه است که میتواند برای آنالیزهای مختلف به کار گرفته شود. شرکت کوئست با دارا بودن 20 میلیارد داده آزمایشگاهی توانایی ارائه آنالیزهای مناسب در حوزههای پزشکی و خدمات مشاورهای برای مدیریت ریسک شرکتهای حوزه سلامت و همچنین وضعیت سلامتی کارکنان شرکتهای مختلف را دارد. برای استفاده از این فرصت شرکت کوئست طرح ExamOne را معرفی کرده است.
عوامل موفقیت
یکی از مهمترین مواردی که میتواند برای توسعه شبکه آزمایشگاهی جدید مفید باشد بررسی عناصر کلیدی موفقیت و شکست پیشگامان این صنعت است. در این بخش عناصر تأثیرگذار بر موفقیت شرکت کوئست توضیح داده میشود

در مقاله بعد به بررسی شرکت یوروفینز به عنوان یکی از مدعیان رهبری بازار خدمات آزمایشگاهی در جهان پرداخته میشود.
دیدگاهتان را بنویسید