بازاریابی سلامت
صنعت سلامت یکی از پرسودترین و جذابترین حوزههای جهان میباشد که به تبع این ویژگی رقابت بسیار وسیعی درون آن برقرار میباشد. پزشکان، آزمایشگاهها، داروخانهها، بیمارستانها و سایر بازیگران اصلی این صنعت پیوسته به دنبال رشد و توسعه خدمات و محصولات خود به جلب هرچه بیشتر رضایت مشتری میباشند. البته این مهم را نیز باید یادآور نمود که به جهت حساسیت این صنعت به علت سر و کار داشتن با سلامت و جان افراد، نگاه جذب بیمار به جهت رشد بخش مربوطه توسط پزشکان، رؤسای بیمارستانها و آزمایشگاهها و … نباید مشابه سایر صنایع باشد و به دید کسب و کار بدان نگاه کرد.
با در نظر گرفتن همه این ملاحضات چند سالیست که متخصصان حوزه بازاریابی به صنعت سلامت نیز ورود کرده اند و به جهت رشد این صنعت به کمک فعالان این حوزه آمدهاند. حاصل این همکاری را حوزه نوینی شکل میدهد تحت عنوان بازاریابی سلامت و یا بازاریابی پزشکی.
6 پایه اصلی که بازرایابی پزشکی به جهت موفقیت باید بر آن متمرکز شود که توسط PatientGain ارائه گردیده است، عبارت اند از:
- جلب اعتماد بیمار
- توسعه وبسایت پزشکی
- شهرت مجازی
- بهبود نتایج جست و جودر موتورهای جست و جو
- توسعه فعالیت در شبکههای اجتماعی
- تعهد نسبت به حفظ اطلاعات شخصی بیماران

محورهای اصلی بازاریابی سلامت
همانطور که مشاهده میگردد، محورهای اصلی ارائه شده توسط این سایت مرجع بخش محدودی از دنیای وسیع بازاریابی میباشد. به عنوان مثال با مراجعه به مراجع صنعت بازاریابی از جمله 6P و یا مراجعه به مباحث مطرح شده توسط فیلیپ کاتلر و مقایسه با محوریت قرار گرفتن این موارد در صنعت بازرایابی پزشکی میتوان این تحلیل را ارائه نمود که درست است که میتوان برای تمامی ابعاد بازاریابی از جمله قیمتگذاری، توسعه محصول، موقعیت مکانی، ظواهر فیزیکی و … که رشتهای بیپایان را تشکیل میدهند کارکردهایی را در این صنعت یافت، اما بدیهی است که منظور از ارائه این 6 بخش خاص از میان این ابعاد، کلیدی بودن آنها در این صنعت میباشد.
- جلب اعتماد بیمار
بدون اندکی درنگ، اعتماد بیماران را میتوان اصلیترین بنیان رشد و توسعه کسب و کارهای صنعت سلامت اعلام نمود. ابعاد کسب این اعتماد بسیار گسترده میباشد. ابزارهای گوناگونی برای رشد این حس در بیماران وجود دارد. ازجمله سادهترین راهکارها جهت جلب رضایت بیمار، اهمیت دادن به سلامت او حتی پس از ترک کردن پزشک میباشد. اگر تمامی پزشکان برنامهای جهت تماس برنامهریزی شده با بیمار و بررسی حالات و احوال او داشتند، چه حس بینظیری نزد بیمار توسط آن پزشک باقی میماند؟
- توسعه وبسایت پزشکی
دنیای کنونی در حال گذار به دنیای دیجیتال میباشد. به مرور در حال ترک بازاریابی دهان به دهان که تقریبا رایجترین روش کسب اطلاعات از یک پزشک، آزمایشگاه و یا داروخانه جدید بوده است به سمت استفاده از رسانههای دیجیتال میباشیم. از اصلیترین رسانههای ارتباط دیجیتال بستر وبسایت میباشد که تمامی بازیگران اصلی این صنعت بدان نیاز وافر خواهند داشت. غالب مردم در آیندهای نزدیک از طریق وبسایت با سابقه کاری بازیگران صنعت سلامت، موفقیتهای آنها و همچنین بازخوردهای سایر بیماران نسبت به آنها آشنا میشوند. طراحی یک وبسایت بهینه متناسب با کارکردهای این صنعت از بنیادیترین اموری است که باید بدان پرداخته شود.
- شهرت مجازی
برندسازی از روندهای نوین صنعت بازاریابی میباشد که تحقیقات بسیاری در مورد تاثیرات آن بر میزان و کیفیت ارتباط مشتریان با بنگاههای اقتصادی شده است. همچنین نمود این مفهوم در صنعت سلامت میتواند به صورت برندسازی شخصی، برندسازی محصولات یا خدمات ابداعی و همچنین برندسازی کسب و کار از جمله آزمایشگاه، بیمارستان، داروخانه و … باشد.
اخیرا معدود پزشکان و همچنین داروخانههایی را میتوان در فضای مجازی مشاهده نمود که توسط پیادهسازی مفاهیم برندینگ به ساخت تصاویری جذاب از خود پرداختهاند و به تبع آن به جذب مشتریان قابل توجهی نیز نائل گشتهاند.
- بهبود نتایج جست و جو در موتورهای جست و جو
پس از طراحی وبسایت شخصی یا سازمانی، حال باید دسترسی بیماران به این بستر را به سهولت هر چه بیشتر رساند. به جهت دستیابی به این مهم، از ابزار SEO حوزه دیجیتال مارکتینگ صنعت بازاریابی استفاده میگردد. بر بستر این ابزار میتوان بر روی کلمات خاصی که مد نظر ذینفعان مجموعه میباشد و خواهان این میباشند که بر روی آن مفاهیم تمرکز کنند و به عنوان مثال به تبع آن بخش خاصی از مشتریان را جذب نمایند تمرکز نمود. همچنین در این بخش، از تبلیغات پرداختی گوگل نیز بنا به نیاز مجموعه و همچنین شدت رقابت در صنعت مورد نظر که نتایج قابل توجهی را به نمایش گذاشته است، استفاده میگردد.
- توسعه فعالیت در شبکههای اجتماعی
از دیگر ابعاد ارائه خدمات بازاریابی در حوزه بازاریابی دیجیتال که میتوان در صنعت بازرایابی پزشکی از آن نهایت بهره را برد استفاده از شبکههای اجتماعی میباشد. اصلیترین هدف این بسترها ایجاد شناخت از شخص یا مجموعه میباشد که به تبع آن و با پیادهسازی استراتژیهای تولید محتوا میتوان به درگیری بیماران با این بسترها اقدام نمود. این فرهنگ به مرور در حال رشد میباشد که مردم سوالات پزشکی خود را ابتدا در بستر فضای مجازی جست و جو میکنند و در صورت نیاز به متخصص آن حوزه مراجعه میکنند. با پیادهسازی سیاستهای تولید محتوا میتوان با ارائه محتوا رایگان و کاربردی بیمار را به سایت یا صفحه شبکه اجتماعی مجموعه مورد نظر هدایت نمود و در صورت ارائه خدمات یا محصولات مرتبط، اقدام به جذب مشتری بالقوه کرد.
- اقدامات مربوط به تعهد نسبت به حفظ اطلاعات شخصی بیماران
صیانت از اطلاعات شخصی بیماران، فارغ از استفاده یا عدم استفاده از تکنیکهای نوین بازاریابی و همچنین فارغ از تعهدات قانونی که در این زمینه وجود دارد، به ساخت هویت برندی پایدار منتهی میشود. استفاده از سیستمهای یکپارچهساز اطلاعات پزشکی مطمئن از دیگر فاکتورهایی میباشد که در مسیر تحقق این مهم باید بدان توجه ویژه نمود. افشاء اطلاعات مسئله پیچیدهای است که حتی بزرگترین شرکتهای جهانی نیز با آن دست و پنجه نرم میکنند. تامین امنیت سایت که یکی از ورودیهای اطلاعاتی بیماران میباشد، اولین قدم در طراحی سایت است که باید بدان توجه ویژه نمود.
جمعبندی
در این مقاله سعی شد که مفاهیمی دستاول و همچنین منطبق با دستهبندی ارائه شده توسط PatientGain در حوزه بازاریابی سلامت ارائه گردد. طبیعتا نباید فراموش نمود که مفاهیم بازایابی، بر بستر روابط اجتماعی و روانشناسانه ما انسانها پایهگذاری شده است. هر چه بیشتر بیمار در نظر ما از اهمیت بیشتری برخوردار باشد و به تبع آن به وسیله اقداماتی این مفهوم بدیشان منتقل گردد، خواه ناخواه، شاهد رشد بیماران مراجعه کننده به شخص یا مجموعه مورد نظر خواهیم بود.
به جهت حفظ این ارتباط با بیماران استفاده از سرویسهای ارسال ایمیل خودکار به جهت ارائه اطلاعات ارزشمند به بیماران بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین به جهت افزایش مشارکت بیماران با سایت یا شبکه اجتماعی یا هر بستر دیگری که به جهت ارتباط با ما طراحی شده است، استفاده از کمپینهای بازاریابی و همچنین برگزاری کمپینهای مشترک با سایر بازیگران و فعالان این حوزه بسیار پیشنهاد میگردد.
صنعت بازاریابی پزشکی یا بازاریابی سلامت، به ویژه با رشد و گسترش دنیای دیجیتال، مسیر جدیدی میباشد که در دنیا در دو دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به تقریب در دهه اخیر نیز در کشورمان ایران، پای نهاده است. گامنهادن در این مسیر، اکیدا به فعالان حوزه سلامت پیشنهاد میگردد. بدیهی است که پیشروان در جهت استفاده از خدمات این صنعت به جهت رشد و گسترش کسب و کار عایدی بیشتری را از آن خود خواهند کرد، کمااینکه در دهه گذشته نمونههای بسیار موفقی که به وسیله استفاده از این مفاهیم به رشد و گسترش کسب و کار خود منتهی شده اند کم دیده نشده است.
دیدگاهتان را بنویسید